2024. December 26., csütörtök. Névnap: Etelka, Aletta

A kettévágott település

2015.09.09.

A kettévágott település – avagy hogyan lehet átkelni egyik oldalról a másikra Lukácsházán ? Lukácsházán a 87-es főút halad keresztül. A falun áthaladó út kettészeli a települést.

Térkép

Nincs is ezzel semmi baj, csakhogy a közel 4 km-es szakaszon egyetlen egy gyalogátkelő sem köti össze a falu két oldalát.

A falu vezetése többször próbált dűlőre jutni a közútkezelővel, de mindig „lepattantak”, ilyen olyan indokok alapján.

Ameddig a főút egyik oldalán lakóházak vannak, a másik oldalon a Közös Önkormányzati Hivatal, Önkormányzat, bolt, vendéglátó hely, sportpálya, temető, vasútállomások, takarékszövetkezet, s nem utolsó sorban a környék települései által is igénybe vett Egészségház található.

Problémaként jelentkezik még, hogy a települést két részre szakítja a főút, ugyanis 2 Lukácsházába is beérhetnek, ameddig keresztülhaladnak az autósok a településen.

A falu vezetői ez ügyben is megpróbáltak egyeztetni, de ez sem hozott eredményt, mondván, a két település közötti 1 km-es szakasz un. előző sáv, hogy a lassabb járműveket itt lehessen megelőzni.

Így az autók sokszor jóval a megengedett sebesség felett érkeznek a településjelző táblákhoz.

Meg is van az eredménye mindennek, Lukácsházán több baleset történt az elmúlt időben.

Mind gyalogos, kerékpáros, autós.

L1

A Közútkezelő hozzáállása azért is meglepő, mert pl. a GYESEV – felismerve a balesetveszélyeket, mindenhol kiépítette a fénysorompóval ellátott vasúti átkelőhelyeket Lukácsházán.

L2

Országos statisztikákat figyelembe véve, a híradókat látva akkor lehet változás a Közút szerint, ha súlyos, esetleg halálos baleset történik ?

Nem kellene megvárni !!!

Kérdésemet elküldtem a Magyar Közút Nonprofit Zrt-nek is, az alábbiakban válaszuk található:

Társaságunkhoz küldött, Lukácsháza  közlekedésének  forgalombiztonságával  kapcsolatos kérdéseire, az alábbiakról tájékoztatom:

 

- A 87-es főúton lévő két Lukácsháza lakott terület kijelölésére vonatkozó kérdésére    mellékelem korábbi levelünket, amelyben foglaltakat változatlanul fenntartjuk.

 

-          A „Gyalogos létesítmények a közutak keresztezésére” vonatkozó Útügyi Műszaki Előírás 6.2.2  pontja határozza meg  új szintbeli gyalogos átkelőhelyek létesítésének általános  követelményeit, amely szerint gyalogos átkelőhely kijelölésénél együttesen figyelembe kell venni

 

  • a gyalogos és gépjárműforgalom nagyságát,
  • a gyalogosforgalom biztonságát,
  • a gyalogosok áramlási irányát,
  • az út, és környezetének kialakítását.

 Az előírások szerint kijelölt gyalogos átkelőhely létesítése ott indokolt, a 87-es főút forgalmának figyelembe vételével, ahol a keresztező gyalogosok száma legalább 100 fő óránként.

A keresztező gyalogosok száma véleményünk szerint ezt az értéket nem éri el.

 A gyalogos átkeléseknél elsődleges cél, hogy a gyalogos a lehető legkevesebb időt töltsön az úttesten, továbbá átkelés előtt, és közben figyelmét az átkelés biztonságára összpontosítsa.

KRESZ vonatkozó előírása:

A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.

 Lukácsháza lakott területe nagyon hosszú, ezért rendkívül nehéz a gyalogos keresztezéseket egy helyre koncentrálni. Ha a közelben van kijelölt átkelőhely, akko a gyalogosoknak ott kell közlekedni, ami számos esetben többlet utat jelent. Amennyiben ezt a többlet utat nem teszi meg a gyalogos, és a kijelölt átkelőhely mellett  halad át, az  rendkívül balesetveszélyes, mert a járművezető  a kijelölt átkelőhelyen számít  a gyalogosok megjelenésére.

Továbbá a kijelölt gyalogos átkelőhely - az elsőbbség biztos tudata miatt - hamis biztonságérzetet is okozhat.

 

Az előzőek figyelembevétele miatt, az útszakaszon kijelölt gyalogos átkelőhely létesítését nem tartjuk indokoltnak.

 

Üdvözlettel

Szakács Gábor

FKO vezető

Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Vas Megyei Igazgatóság

Forgalomtechnikai és kezelői osztály

 

Ui: Szombathelyen nem reprezentatív felmérésem szerint nagyon sok gyalogátkelőhely nem éri el az óránkénti 100-as átkelési forgalmat.

 

Molnár Károly

Eseménynaptár

Részletes naptár
HírekGaléria
developed by design2code
Együttműködő szervezetek