2015.09.09.
A kettévágott település – avagy hogyan lehet átkelni egyik oldalról a másikra Lukácsházán ? Lukácsházán a 87-es főút halad keresztül. A falun áthaladó út kettészeli a települést.
Nincs is ezzel semmi baj, csakhogy a közel 4 km-es szakaszon egyetlen egy gyalogátkelő sem köti össze a falu két oldalát.
A falu vezetése többször próbált dűlőre jutni a közútkezelővel, de mindig „lepattantak”, ilyen olyan indokok alapján.
Ameddig a főút egyik oldalán lakóházak vannak, a másik oldalon a Közös Önkormányzati Hivatal, Önkormányzat, bolt, vendéglátó hely, sportpálya, temető, vasútállomások, takarékszövetkezet, s nem utolsó sorban a környék települései által is igénybe vett Egészségház található.
Problémaként jelentkezik még, hogy a települést két részre szakítja a főút, ugyanis 2 Lukácsházába is beérhetnek, ameddig keresztülhaladnak az autósok a településen.
A falu vezetői ez ügyben is megpróbáltak egyeztetni, de ez sem hozott eredményt, mondván, a két település közötti 1 km-es szakasz un. előző sáv, hogy a lassabb járműveket itt lehessen megelőzni.
Így az autók sokszor jóval a megengedett sebesség felett érkeznek a településjelző táblákhoz.
Meg is van az eredménye mindennek, Lukácsházán több baleset történt az elmúlt időben.
Mind gyalogos, kerékpáros, autós.
A Közútkezelő hozzáállása azért is meglepő, mert pl. a GYESEV – felismerve a balesetveszélyeket, mindenhol kiépítette a fénysorompóval ellátott vasúti átkelőhelyeket Lukácsházán.
Országos statisztikákat figyelembe véve, a híradókat látva akkor lehet változás a Közút szerint, ha súlyos, esetleg halálos baleset történik ?
Nem kellene megvárni !!!
Kérdésemet elküldtem a Magyar Közút Nonprofit Zrt-nek is, az alábbiakban válaszuk található:
Társaságunkhoz küldött, Lukácsháza közlekedésének forgalombiztonságával kapcsolatos kérdéseire, az alábbiakról tájékoztatom:
- A 87-es főúton lévő két Lukácsháza lakott terület kijelölésére vonatkozó kérdésére mellékelem korábbi levelünket, amelyben foglaltakat változatlanul fenntartjuk.
- A „Gyalogos létesítmények a közutak keresztezésére” vonatkozó Útügyi Műszaki Előírás 6.2.2 pontja határozza meg új szintbeli gyalogos átkelőhelyek létesítésének általános követelményeit, amely szerint gyalogos átkelőhely kijelölésénél együttesen figyelembe kell venni
Az előírások szerint kijelölt gyalogos átkelőhely létesítése ott indokolt, a 87-es főút forgalmának figyelembe vételével, ahol a keresztező gyalogosok száma legalább 100 fő óránként.
A keresztező gyalogosok száma véleményünk szerint ezt az értéket nem éri el.
A gyalogos átkeléseknél elsődleges cél, hogy a gyalogos a lehető legkevesebb időt töltsön az úttesten, továbbá átkelés előtt, és közben figyelmét az átkelés biztonságára összpontosítsa.
KRESZ vonatkozó előírása:
A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
Lukácsháza lakott területe nagyon hosszú, ezért rendkívül nehéz a gyalogos keresztezéseket egy helyre koncentrálni. Ha a közelben van kijelölt átkelőhely, akko a gyalogosoknak ott kell közlekedni, ami számos esetben többlet utat jelent. Amennyiben ezt a többlet utat nem teszi meg a gyalogos, és a kijelölt átkelőhely mellett halad át, az rendkívül balesetveszélyes, mert a járművezető a kijelölt átkelőhelyen számít a gyalogosok megjelenésére.
Továbbá a kijelölt gyalogos átkelőhely - az elsőbbség biztos tudata miatt - hamis biztonságérzetet is okozhat.
Az előzőek figyelembevétele miatt, az útszakaszon kijelölt gyalogos átkelőhely létesítését nem tartjuk indokoltnak.
Üdvözlettel
Szakács Gábor
FKO vezető
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Vas Megyei Igazgatóság
Forgalomtechnikai és kezelői osztály
Ui: Szombathelyen nem reprezentatív felmérésem szerint nagyon sok gyalogátkelőhely nem éri el az óránkénti 100-as átkelési forgalmat.
Molnár Károly